ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
Περιφερειακό Τμήμα Νομού Αιτωλοακαρνανίας
ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ & Λ. ΜΑΒΙΛΗ 6, 30100
ΑΓΡΙΝΙΟ
Τηλ: (26410) 55755
Fax: 31506
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Τηλ. 26410-55755

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΤΟΥ TEE Ν. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΑΤΡΑΣ

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ

Παρουσιάστηκε πρόσφατα η αρχική φάση της μελέτης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Πάτρας. Πρόκειτε για μια μελέτη στην οποία παρουσιάζονται τα εναλλακτικά σενάρια ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας, ενώ γίνεται αναφορά και στις βασικές κατευθύνσεις του Χ.Σ.Α.Α. και του ΕΣΠΑ 2007-2013.

Το Σχέδιο στηρίζεται, κυρίως, στο ρόλο του Λιμανιού Πάτρας, αλλά και στο βαθμό ενσωμάτωσης της παραγωγικής γνώσης και καινοτομίας στην ευρύτερη περιοχή, μέσα από τις πανεπιστημιακές και επιστημονικές/ερευνητικές υποδομές.

Επίσης γίνεται αναφορά στην κατασκευή της Ιόνιας Οδού, στην ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας της ευρύτερης περιοχής, ενώ προτείνεται και η ανάδειξη των αεροδρομίων στον ’ραξο και στην Ανδραβίδα.

 

Όσον αφορά τις άμεσες ενέργειες (σελ. 15) για την περιοχή του ρυθμιστικού σχεδίου της Πάτρας και των όμορων δήμων, η ίδια η μελέτη τονίζει πως οι δράσεις δεν πρέπει να γίνουν αποσπασματικά, καθώς αυτό θα απαξίωνε παλιότερα σχέδια, όπως το ΓΠΣ Πάτρας, το ΣΧΟΑΠ Αντιρρίου και επίσης θέτουν θέμα συμβατότητας όλων των μελετών.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - Π ΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΕΕ Ν. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

  • Όσον αφορά τις επιδράσεις του ρυθμιστικού σχεδίου Πάτρας στο νομό Αιτωλοακαρνανίας πρέπει να επισημανθούν τα εξής:
  • Ο νομός Αιτωλοακαρνανίας και ιδιαίτερα οι περιοχές της Ναυπάκτου/Αντιρρίου/ μια περιοχή με έντονο τοπικό & αιτωλικό χρώμα, αποτελούν μέρος από ένα ευρύτερο χωρικό συγκρότημα που περιλαμβάνει την Ευρυτανία και Φωκίδα, ενώ στενές σχέσεις υπάρχουν με τη Λευκάδα/Ιθάκη και με περιοχές της Ηπείρου, κυρίως της Πρέβεζας και της ’ρτας.
  • Το γεγονός αυτό υπερτονίζεται ενόψει των νέων αναπτυξιακών δράσεων για τις ορεινές και παράκτιες περιοχές, που κυριαρχούν σε αυτές τις περιοχές , αλλά και σε σχετικά προγράμματα για πολιτιστικές, περιβαλλοντικές και διακρατικές δράσεις, κυρίως όμως, με τις προοπτικές που ανοίγουν οι διαγώνιοι άξονες, η νέα σιδηροδρομική γραμμή όπως πρόσφατα η Ε.Ε. ενέκρινε τη μελέτη χάραξης Ιωάννινα - Αντίρριο - άξονας προτεραιότητας Νο 29 - και σε σχέση με τη δυνατότητα επέκτασης της παράλληλα με τον διαγώνιο άξονα- κορμός Φωκίδας, τα λιμάνια / μαρίνες, το διεθνές αεροδρόμιο στο ’κτιο και η Ιόνια Οδός.
  • Η αναγνώριση του ρόλου της Πάτρας σαν αστικός πόλος εθνικής εμβέλειας και Δυτική Πύλη πρέπει, βέβαια, θα στηριχθεί. Πρέπει, όμως, να ξεκαθαρίσει ο ρόλος του Αγρινίου σαν δυναμικός πόλος ανάπτυξης, καθώς και οι τρόποι συνεργασίας των δύο πόλων της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
  • Στο πλαίσιο αυτό, η Πάτρα πρέπει να αποδείξει πως μπορεί να λειτουργήσει σαν το εθνικό αναπτυξιακό κέντρο της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, με δράσεις , όμως συμπληρωματικές προς τα άλλα αστικά κέντρα και ιδιαίτερα με τον πόλο του Αγρινίου, αλλά και με τη ΝΑΒΙΠΕ Αστακού και με τις πανεπιστημιακές σχολές Αγρινίου, το ΤΕΙ Μεσολογγίου / Ναυπάκτου, διαστάσεις που πρέπει να φανούν στο προτεινόμενο ρυθμιστικό.
  • Στο πλαίσιο αυτό, οι αναφορές του Ρυθμιστικού Σχεδίου Πάτρας στη Ναύπακτο / Αντίρριο, αποκτούν άλλες αναπτυξιακές διαστάσεις και προοπτικές.
  • Ήδη από τη σελίδα 3 της μελέτης, διαφαίνεται η μονομέρης εκ μέρους της Πάτρας προσπάθεια επέκτασης, με τη βελτίωση της λειτουργικής σύνδεσης του πόλου της Πάτρας με το Αντίρριο και τη Ναύπακτο, αλλά και με τις ακτές της Στερεάς Ελλάδας, ιδιαίτερα στον άξονα Ναύπακτος - Ιτέα - Δελφοί.
  • Σε μια υποσημείωση, επίσης, αναφέρεται πως ήδη η Ναύπακτος και το Αντίρριο πιέζονται για οικιστικές χρήσεις πρώτης και δεύτερης κατοικίας.
  • Στο δεύτερο σενάριο της μελέτης, γίνεται αναφορά στην ανάπτυξη του αστικού τουρισμού στην περιοχή της Πάτρας και της Ναυπάκτου-Αντιρρίου, σε συνδυασμό με την ανάδειξη των αστικών ιστών, των αρχιτεκτονικών συνόλων και των πολιτισμικών στοιχείων των περιοχών και συνολικά τη βελτίωση της εικόνας των τριών αστικών συνόλων.
  • Έτσι, σε αυτό το σενάριο, η περιοχή του Αντιρρίου-Ναυπάκτου προορίζεται για τουρισμό-αναψυχή και παραθερισμό της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας, ενώ η περιοχή στο Ρίο θα εξειδικευθεί στις δράσεις έρευνας, καινοτομίας, πανεπιστημίου κ.λ.π. (δίχως μια παρόμοια επέκταση να γίνει σε σχέση με το ΤΕΙ στη Ναύπακτο).
  • Λείπουν, όμως, οι αναφορές στη χωροθέτηση σε ευρύτερες ζώνες ανάπτυξης ή σε πιθανά περιβαλλοντικά προβλήματα (βλέπε χωροθέτηση λατομικών ζωνών και έλλειψη σχετικής αναφοράς στο υδάτινο δυναμικό των δύο όμορων σημερινών νομών κ.λ.π.), που θα προκαλέσουν άλλες δράσεις από το προτεινόμενο ρυθμιστικό και την επέκταση των βιομηχανικών ζωνών και του λιμανιού της Πάτρας.
  • Σε όλες, όμως, τις περιπτώσεις οι όποιες κοινές δράσεις πρέπει να συμφωνηθούν από τους αντίστοιχους ΟΤΑ και τους φορείς / Επιμελητήρια του νομού Αιτωλοακαρνανίας, καθώς πρέπει να αποφευχθούν φαινόμενα αλληλο-κάλυψης ή υπερκάλυψης της μιας περιοχής με την άλλη, δηλαδή της Πάτρας με την Αιτωλοακαρνανία.
  • Τελικά, το ΤΕΕ Ν. Αιτωλοακαρνανίας βρίσκεται στη διάθεση των δημάρχων Πάτρας, Ναυπάκτου και Αντιρρίου, με σκοπό να βοηθήσει στην χωροταξική / αναπτυξιακή και στην πολεοδομική ανάπτυξη των περιοχών τους.
  • Συνολικά, όμως, σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν ανεπιθύμητες για το ευρύτερο χωρικό σύνολο της περιφέρειας μελλοντικές παρενέργειες στην περιοχή του νομού, το Τ.Ε.Ε. Αιτωλοακαρνανίας προτείνει τη προσωρινή αναστολή του νέου ρυθμιστικού, μέχρι να μελετηθούν καλύτερα οι νέοι συσχετισμοί του ΧΣΑΑ, του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ ΙΙ, του ΕΣΠΑ, του ΓΠΣ και των ΣΧΟΑΠ.